Pendekatan rawatan kecederaan
Kepentingan pendekatan yang sistematik
o
Mengelakkan kecederaan
daripada bertambah teruk.
o
Mengurangkan kesakitan.
o
Mengenalpasti bahagian
anggota badan yang cedera.
Langkah-langkah Penyelesaian Masalah Kecederaan
Bertindak berdasar DRABC [Danger
Response Airways Breathing Circulation] iaitu:
·
D = Danger (Bahaya)
= Keluarkan mangsa dari kawasan yang merbahaya
·
R = Respond (Tindak
balas/Reaksi) = Pastikan mangsa bertindakbalas dengan memanggil mangsa atau
bertanya dengannya jika mangsa sedar. Dapatkan tindak balas atau reaksi dari
mangsa. Jika sedar : Tanya mangsa keadaannya. Pastikan
kecederaan atau kesan lain. Berikan rawatan yang sewajarnya. Dapatkan
bantuan jika perlu. Jika tidak sedar: Pastikan saluran pernafasan terbuka
dan tiada halangan. Periksa samada mangsa
bernafas atau tidak. Periksa pengaliran darah
dengan merasa denyutan nadi di leher (karotid). Tahap kesedaran
mangsa boleh dibahagikan kepada 4 peringkat iaitu:
o 1) A - Alert (sedar sepenuhnya)
o 2) V - Verbal (respon terhadap suara)
o 3) P – Pain (respon terhadap kesakitan/sentuhan)
o 4) U – Unconcious (tiada apa-apa respon)
·
A = Airway (Saluran
pernafasan) = Pastikan mulut dan hidung mangsa tidak tertutup atau tersembut -
jika ada keluarkan dan letakkan mangsa dalam kedudukan yang selesa
·
B = Breathing
(Pernafasan) = Pastikan mangsa bernafas dan jika tidak, lakukan EAR - External
Air Resuscitation
·
C = Circulation
(Peredaran/Pengaliran Darah)= Pastikan nadi mangsa berfungsi -
semak di nadi karotid atau di leher , jika tidak lakukan CPR [Cardio Pulmponary
Resuscitation].
Menilai kecederaan – TOTAPS
T - Talking (
bercakap )
O - Observe
(memerhati)
T - Touch (
sentuhan)
A - Active ( aktif)
P - Passive (Pasif)
S - Skill (kemahiran
)
Langkah-langkah
T.O.T.A.P.S
T-Talking (bercakap )
Bercakap dengan atlet/mangsa yang cedera
§ Apa yang berlaku?
§ Bagaimana kemalangan/kecederaan berlaku?
§ Apa yang kamu rasa?
§ Bahagian mana yang cedera?
§ Adakah bahagian lain yang cedera?
§ Pernahkah bahagian ini tercedera sebelum ini ?
O-
Observe (memerhati)
Memerhati ketika bercakap dengan atlet
§ Adakah atlet/mangsa tertekan ?
§ Adakah mangsa terbaring dengan posisi/posture yang bukan scara biasa?
§ Adakah terdapat bengkak/kecacatan/lebam?
§ Adakah terdapat perbezaan dengan anggota yang lain
§ Bagaimana bahagian tersebut dikawal ?
T-
Touch ( sentuhan )
Lakukan sentuhan bermula kawasan
yang tidak cedera dan secara perlahan begerak ke
kawasan yang cedera.
§ Adakah terdapat kelembutan?
§ Adakah terdapat kecacatan?
§ Adalah kawasan cedera panas?
Berhenti
disini sekiranya terdapat bukti yang jelas bagi fraktur
dan dislokasi.
A- Active (aktif)
Suruh mangsa gerakan bahagian yang
cedera, bila terasa sakit berhenti.
§ Tunjukkan pergerakan yang sepatutnya pada bahagian yang tidak cedera
terlebih dahulu.
§ Bolehkah mangsa menggerakkan bahagian yang tercedera pada julat pergerakan
yang penuh atau terhad?
§ Adakah sakit ketika menggerakkan bahagian tersebut? Bilakah kesakitan
tersebut dirasai?
P- Passif (pasif)
Berhati-hati gerakkan bahagian
yang tercedera pada julat pergerakkan yang normal. Berhenti
jika kesakitan berlaku.
§ Bolehkah mangsa menggerakkan bahagian yang tercedera pada julat pergerakan
yang penuh?
§ Bilakah kesakitan berlaku?
§ Bandingkan julat pergerakan bahagian yang tidak cedera dengan yang
tercedera.
Berhenti disini bila atlet/mangsa mengadu kesakitan atau
hilang/bertambah julat pergerakan
S- Skill (kemahiran)
Jika bahagian yang cedera boleh bergerak pada julat pergerakan yang normal tanpa kesakitan,
suruh
atlet/mangsa berdiri dan lakukan
pergerakan yang perlahan.
§ Sekiranya terdapat kesakitan, nasihat atlit berhenti
§ Sekiranya tiada kesakitan atau minima, atlet boleh teruskan latihan atau
permainan
No comments:
Post a Comment